Rejestr zmian strony BIP:

Data: 2014-11-27 14:50
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO 2014
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-11-27 14:49
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO 2014
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-11-27 14:47
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO 2014
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-11-27 14:42
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO 2014
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-03-03 14:41
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: Zasady przyjmowania do SP 14 załącznik do Statutu
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-03-03 14:38
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: usunięcie artykułu: (artykuł nie posiadał tytułu)
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-03-03 14:27
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: (bez tytułu)
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-03-03 14:18
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: (bez tytułu)
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-03-03 14:04
Dział: Prawo » Zasady przyjmowania uczniów do SP 14 - załącznik do Statutu »
Opis zmian: dodanie artykułu: Zasady przyjmowania do SP 14 załącznik do Statutu
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:44
Dział: Inne » Kadra pedagogiczna »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: Kadra pedagogiczna
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:42
Dział: Inne » Kadra pedagogiczna »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: Kadra pedagogiczna
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:38
Dział: Prawo » Wykaz podręczników na rok szkolny 2012/2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: Wykaz podręczników na 2012/2012
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:36
Dział: Inne » Kadra pedagogiczna »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: Kadra pedagogiczna
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:27
Dział: Prawo » wykaz podręczników 2013/ 2014 »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: STATUT
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2014-02-28 13:07
Dział: Prawo » wykaz podręczników 2013/ 2014 »
Opis zmian: dodanie artykułu: Statut od 24 lutego 2014
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 13:31
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 13:21
Dział: Prawo » wykaz podręczników 2013/ 2014 »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:50
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: dodanie artykułu: ZAŁĄCZNIK NR 1 DO STATUTU ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO NR 1 W RACIBORZU WEWNATRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANA W Szkole Podstawowej nr 14 im. Arki Bożka w Raciborzu opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Ostatniej nowelizacji dokonano na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej nr 6/XII/2010/2011 z dnia 2 lutego 2011 roku. Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o ;systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje: § 1. 1. Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 2) zachowanie ucznia. 2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. 3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych. § 2. Założenia ogólne Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania 1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), 2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania 3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych, 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, 5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i warunki ich poprawienia, 6) ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole, 7) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 8) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce. 2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; 2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia; 5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej. 3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz realizowanego przez siebie programu nauczania, które są dostępne w bibliotece szkolnej, u nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz u dyrektora szkoły, 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. 4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 5. Zdarzenia o których mowa w ust. 3 i 4 wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym poprzez wpis odpowiedniego tematu lekcji wychowawczej oraz tematu spotkania z rodzicami w czasie wywiadówki. §3. Szczegółowe zasady oceniania uczniów 1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I- III ustala się według następującej skali: - stopień celujący - 6 - stopień bardzo dobry - 5 - stopień dobry - 4 - stopień dostateczny - 3 - stopień dopuszczający -2 - stopień niedostateczny - 1 Na zasadach wyłączne pomocniczych, dla lepszego formułowania oceny opisowej nauczyciele mogą w wprowadzać powyższe oceny bieżące z poszczególnych edukacji wyrażone w formie cyfrowej 1 , 2 , 3, 4 , 5, 6. 2. Ustalono następujące kryteria zakresu osiągnięć: 1) 6- celujący - posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania - potrafi rozwiązywać wiele problemów praktycznych i teoretycznych nietypowych, nie prezentowanych na lekcji, - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na określonym poziomie nauczania, 2) 5- bardzo dobry - poprawnie stosuje wiadomości, - rozwiązuje ( wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne, - bezbłędnie i estetycznie wykonuje wszystkie zadania robi w szybkim tempie duże postępy 3) 4- dobry - samodzielnie rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, - ma braki, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez uczniów podstawowej wiedzy, - w jego pracy występują drobne niedociągnięcia, - popełnia błędy, które po wskazaniu potrafi samodzielnie poprawić, 4) 3- dostateczny - nie potrafi samodzielnie rozwiązywać ( wykonywać) zadań o niewielkim ( elementarnym) stopniu trudności, - przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, - pracę wykonuje nieestetycznie i z błędami; 5) 2- dopuszczający - ma duże braki, ale nie umożliwi mu to wykonywania zadań potrzebnych do opanowania treści koniecznych, - przy pomocy nauczyciela rozwiązuje ( wykonuje) zadania o niewielkim ( elementarnym) stopniu trudności, - osiąga niezadowalające rezultaty; 6) 1- niedostateczny - nie potrafi samodzielnie rozwiązywać ( wykonywać) zadań o niewielkim ( elementarnym) stopniu trudności, - nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, - jego prace są nieestetyczne z podstawowymi błędami; 3. W klasach I-III prowadzone są teczki osobowe uczniów, zawierające indywidualne karty pracy dziecka, które są podsumowaniem pracy ucznia w ciągu roku szkolnego. Karty pracy dziecka udostępniane są rodzicom na zebraniach i w ramach kontaktów indywidualnych wraz z sugestiami dotyczącymi dalszej pracy z dzieckiem. 4. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczna ocena dokonywana jest w oparciu o arkusz analizy zachowań i osiągnięć edukacyjnych. W arkuszu tym zaznaczane są umiejętności dydaktyczno-wychowawcze ucznia zdobyte w pierwszym półroczu nauki w danej klasie. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. 5. Oceny z religii są wystawiane wg odrębnych przepisów. 6. Ocena opisowa ucznia klasy I- III powinna spełniać następujące funkcje: 1) diagnostyczną- dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela, 2) informacyjną- przekazująca informacje, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć i jaki był jego wkład pracy, 3) korekcyjną- odpowiadającą na pytanie nad czym musi jeszcze popracować, co poprawić, zmienić, udoskonalić, 4) modyfikacyjną- zachęcającą dziecko do samorozwoju, dalszego wysiłku, dodającą wiary we własne siły i nadzieję na osiągnięcie sukcesu, 5) rozwojową- odnoszącą się zarówno do uczniów jak i nauczycieli, koncentrująca się na dziecku, ale również aktywizującą nauczyciela, mobilizując go do zmian i dalszego rozwoju. 7. Ocena opisowa może być: 1) bieżąca- należy w niej eksponować osiągnięcia indywidualne dziecka, nie porównując go z innymi uczniami, nauczyciel powinien sprawdzić pracę dziecka, pochwalić za włożony wysiłek, wskazać dobre i słabe strony pracy i sposoby poprawy, 2) śródroczna- to wynik półrocznej obserwacji rozwoju dziecka, 3) roczna opisowa- powinna mieć charakter diagnostyczno- informacyjny. 8. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali: 1) stopień celujący - 6; 2) stopień bardzo dobry - 5; 3) stopień dobry - 4; 4) stopień dostateczny - 3; 5) stopień dopuszczający - 2; 6) stopień niedostateczny - 1, z zastrzeżeniem ust. 9. 9. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. 10. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania. 11. W klasach IV- VI oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się wg następującej skali: skrót literowy stopień celujący ?6? cel stopień bardzo dobry ?plus? ?5+? bdb+ stopień bardzo dobry ?5? bdb stopień dobry ?plus? ?4+? db+ stopień dobry ?4? db stopień dostateczny ?plus? ?3+? dst+ stopień dostateczny ?3? dst stopień dopuszczający ?plus? ?2+? dop+ stopień dopuszczający ?2? dop stopień niedostateczny ?1? ndst 12. Oceny ustala się na podstawie następujących kryteriów: 1)stopień celujący otrzymuje uczeń, który: a) posiadał wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy, c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, 2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który: a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach, 3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który: a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej, b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje( wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne, 4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który: a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, b) rozwiązuje ( wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, 5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który: a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, b) rozwiązuje ( wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności, 6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który: a) nie opanował wiadomości i umiejętności określone podstawą programową przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalszego zdobywania wiedzy z danego przedmiotu, b) nie jest w stanie rozwiązać ( wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności. 13. Uzasadnienie stawiania ?plusów? przy ocenach cząstkowych: 1) motywują uczniów do zdobycia wyższej oceny, 2) rzy wystawianiu półrocznych i rocznych ocen działają na korzyść ucznia, 3) informują ucznia w bardziej precyzyjny sposób o otrzymanej ocenie. 14. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania- wychowawca klasy, na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną. 15. ?Skreślony?. 16. Ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły 17. W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym ocena zachowania jest ocena opisową. § 4. Przedmiotowy system oceniania 1. Każdy nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne opracowuje Przedmiotowy System Oceniania , który jest zgodny z WSO. 2. Przedmiotowy system oceniania obejmuje: 1) wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne, 2) sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia, 3) sposoby gromadzenia informacji o osiągnięciach ucznia, 4) sposoby informowania o tych osiągnięciach uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów), 5) metody i narzędzia diagnozowania pracy dydaktyczno-wychowawczej. 3. Przedmiotowy System Oceniania jest dostępny u nauczycieli przedmiotu, w bibliotece szkolnej oraz u dyrektora szkoły. §5. Formy sprawdzania wiedzy uczniów 1. Dopuszcza się następujące formy sprawdzania wiedzy uczniów: 1) pisemne prace klasowe, sprawdziany ? zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, czas trwania oraz zakres tematyczny ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu, 2) pisemne testy ? zapowiadane z dwutygodniowym wyprzedzeniem, pozwalające szczegółowo sprawdzić wiadomości i umiejętności z poszczególnych działów programowych z danego przedmiotu. Test, który otrzymuje uczeń, powinien dodatkowo zawierać: a) regulamin (w formie pisemnej lub ustnej), b) liczbę punktów za poszczególne zadania, c) kryteria oceny według skali procentowej: 0% - 30% pkt ? ocena niedostateczna 31% - 50% pkt ? ocena dopuszczająca 51% - 75% pkt ? ocena dostateczna 76% - 90% pkt ? ocena dobra 91% - 100% pkt ? ocena bardzo dobra Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał 100% punktów oraz wykonał bezbłędnie zadanie dodatkowe na ocenę celującą. d) umieszczenie w pracy zadania na ocenę celującą nie jest obowiązkowe, ale uzależnione od stopnia trudności materiału i jego zakresu, 3) krótkie pisemne ?kartkówki? ? czas trwania nie dłuższy niż 15 minut, obejmują zagadnienia maksymalnie z 3 ostatnich lekcji; nie muszą być zapowiedziane przez nauczyciela, są formą zastępczą odpowiedzi ustnej, 4) ustne odpowiedzi - obejmują zagadnienia maksymalnie z 3 ostatnich lekcji; 2. Pisemne formy sprawdzania wiedzy uczniów o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 i mogą być przeprowadzone maksymalnie jeden w ciągu dnia i trzy w ciągu tygodnia. 3. Dopuszcza się również stosowanie innych narzędzi oceniania, takich jak: 1) ćwiczenia praktyczne (praca w grupach, prezentacje, wystawki), 2) aktywność na lekcji, 5) zeszyty przedmiotowe, 6) praca pozalekcyjna, 7) dyktanda, 8) karty pracy ucznia, 9) testy samokontrolne, 10) ćwiczenia w czytaniu, 11) zeszyty ćwiczeń. 4. Nauczyciele mają prawo do wyboru formy sprawdzającej wiedzę ucznia. 5.Nauczyciele mają obowiązek: 1) przestrzegać zasady ilościowego obciążenia uczniów pracami pisemnymi o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, 2) przestrzegać terminów zapowiadania prac pisemnych o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, 3) podać uczniom zakres materiału i wymagania stawiane w pracach pisemnych o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, 4) sprawdzać prace pisemne uczniów o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2 w maksymalnym terminie do dwóch tygodni (napisać recenzję lub podać punktację), kartkówki w terminie do tygodnia, 5) omówić wyniki prac pisemnych o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2,, poprawić z uczniami typowe dla klasy błędy, 6) przechowywać testy, prace klasowe i sprawdziany w szkole przez bieżący rok szkolny, 7) poinformować ucznia o uzyskanej ocenie. 6. Uczniowie mają prawo do: 1) znajomości zakresu pracy pisemnych o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2 i wymagań jakim będą musieli sprostać, 2) ustalenia z nauczycielem terminu pisania prac pisemnych z zachowaniem terminów o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2., 3) zapoznania się ze swoimi sprawdzonymi i ocenionymi pisemnymi pracami kontrolnymi w obecności nauczyciela i w trakcie trwania lekcji, 4) jawności zdobytych przez siebie ocen bieżących w formie ustnej, wpisu do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego, 5) uczeń ma prawo skorzystać z tzw. ?datki? ? zwolnienia z odpowiedzi ustnych i kartkówek w dniu, w którym jego numer z dziennik a znajdzie się pośród numerów wylosowanych na dany tydzień (po jednym numerze na każdy dzień). Losowania numerów na dany tydzień dokonuje w każdy poniedziałek opiekun Samorządu Uczniowskiego w obecności jednego przedstawiciela Samorządu uczniowskiego. 7. Uczniowie mają obowiązek: 1) przygotować się do wszystkich form sprawdzających wiedzę ucznia poprzez powtórzenie materiału, 2) przynieść materiały wymagane na sprawdzianie przez nauczyciela (zeszyt prac klasowych, przybory geometryczne itp.) 8. W przypadku jakiejkolwiek nieobecności uczeń powinien: 1) przyswoić sobie materiał programowy realizowany w czasie zajęć edukacyjnych podczas nieobecności ucznia w terminie uzgodnionym z nauczycielem, 2) uzupełnić notatki z lekcji, 3) ustalić z nauczycielem termin pisemnej formy sprawdzającej wiedzę ucznia, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, jeżeli się ona odbyła w czasie jego absencji (nie później niż dwa tygodnie od powrotu ucznia do szkoły). W razie niedostosowania się do powyższych ustaleń uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 9. Rodzice (prawni opiekunowie) maja obowiązek: 1) usprawiedliwienia nieobecności swojego dziecka (w terminie jednego tygodnia od przyjścia do szkoły w formie pisemnej lub ustnej), 2) zapoznawać się na bieżąco z ocenami, 3) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez szkołę. § 6. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). 1) uczniowie są informowani o ocenach cząstkowych, śródrocznych i rocznych bezpośrednio po ich wystawieniu przez nauczyciela w formie ustnej lub wpisu do dzienniczka, karty ocen lub zeszytu przedmiotowego. 2) rodzice ( prawni opiekunowie) są informowani o otrzymanych przez uczniów ocenach : a) na zebraniach klasowych, b) na umówionych indywidualnych konsultacjach, c) za pośrednictwem wpisu do dzienniczka ucznia, zeszytu przedmiotowego lub karty z ocenami, 2 .Na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę cząstkową w formie ustnej. W przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w formie pisemnej, po uprzednim złożeniu przez rodzica (prawnego opiekuna) wniosku wraz z uzasadnieniem u dyrektora szkoły w terminie do 7 dni od ustalenia oceny. Nauczyciel uzasadnia wystawioną ocenę pisemnie w terminie do tygodnia od daty złożenia wniosku przez rodziców (opiekunów prawnych). 3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców pisemne prace klasowe, które przechowywane są w szkole, w teczkach przedmiotowych udostępniane są rodzicom do wglądu w obecności nauczyciela na: 1) zebraniach klasowych, 2) umówionych indywidualnych konsultacjach. § 7. 1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. 2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust.3 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3. 3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. § 8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. § 9. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. 2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej(semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ?zwolniony? lub?zwolniona?. § 10. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego. 2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. 3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo ?zwolniona?. § 11. Zasady klasyfikowania uczniów 1. W klasach IV-VI ocena( śródroczna) roczna klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną uzyskanych przez ucznia ocen cząstkowych. 2. W klasach IV-VI przy ustalaniu śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej nauczyciel w pierwszej kolejności uwzględnia oceny z: 1) prace klasowe, sprawdziany, testy, 2) kartkówki, odpowiedzi, 3) inne wymienione w § 4 ust. 2. 3. Klasyfikacja śródroczna (roczna) polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania. 4. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się w ostatnim tygodniu nauki w styczniu. 5. Klasyfikacja śródroczna (roczna) w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej opisowej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej opisowej zachowania, zgodnie z § 2 ust. 4 i § 14 ust. 2, 6. Klasyfikacja śródroczna (roczna) w klasach IV - VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 3 ust. 8 i § 14 ust. 3, 7. Klasyfikacja śródroczna (roczna) ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych (rocznych) ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 3 ust. 9 i § 14 ust. 6. 8. Dwa tygodnie przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować o przewidywanych śródrocznych (rocznych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej (rocznej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania: 1) ucznia w formie ustnej na lekcjach, 2) jego rodziców w formie pisemnej na zebraniach lub konsultacjach poprzedzających klasyfikację śródroczną (roczną), w przypadku nieobecności rodziców na zebraniach poprzedzających konferencję klasyfikacyjną w formie pisemnej informacji zwrotnej (kart ocen) za pośrednictwem ucznia. 9. Przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany osobiście poinformować uczniów klas IV ? VI i ich rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla nich ocenach niedostatecznych, a w klasach I ? III o niezadawalającym poziomie osiągnięć edukacyjnych, na jeden miesiąc przed terminem klasyfikacyjnego posiedzenia Rady Pedagogicznej. Wychowawca dokumentuje przeprowadzoną rozmowę w dzienniku lekcyjnym, a rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają tę informację złożeniem podpisu. W sytuacji gdy rodzice nie zgłoszą się w wyznaczonym terminie do nauczyciela wychowawcy, informacja przekazywana jest listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Brak kontaktu rodziców z wychowawcą w ciągu dwóch tygodni od dnia wysłania informacji jest równoznaczny z akceptacją planowanej oceny. § 12. 1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (rocznej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez: 1) zajęcia wyrównawcze w miarę możliwości finansowych placówki, 2) zorganizowanie pomocy koleżeńskiej, 3) przygotowanie dodatkowych ćwiczeń uzupełniających do wykonania w domu przy ścisłej współpracy z rodzicami, 4) indywidualne konsultacje z nauczycielami przedmiotu w ramach cotygodniowych dyżurów nauczycieli, 5) udział w zajęciach wyrównawczych prowadzonych przez pedagoga szkolnego. §13. 1. Śródroczne (roczne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną (roczną) ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia zgodnie z §13 ust.8 na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. 2. Śródroczne (roczne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Śródroczna (roczna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej, średnią ocen ani na ukończenie szkoły. §13.1. Ocenianie zachowania uczniów klas I-III 1. W klasach I-III ocena z zachowania jest oceną opisową uwzględniającą kulturę osobistą, stosunek do obowiązków szkolnych, aktywność społeczną oraz bezpieczeństwo i higienę. Przy ustalaniu oceny będą brane pod uwagę następujące zakresy: 1) Kultura osobista - Stosowanie zwrotów grzecznościowych - Dbanie o kulturę słowa ( nie używanie wulgaryzmów ) - Szacunek wobec pracowników szkoły i grona rówieśników - Poszanowanie mienia i przyborów szkolnych - Utrzymywanie ładu i porządku w miejscu pracy i zabawy 2) Stosunek do obowiązków szkolnych - Punktualne przychodzenie na zajęcia - Przygotowanie do zajęć szkolnych - Systematyczne i staranne odrabianie zadań domowych - Aktywne angażowanie się w dodatkowe zadania realizowane na terenie klasy i szkoły - Stosowanie się do poleceń nauczyciela - Sumienne wykonywanie obowiązków dyżurnego 3) Aktywność społeczna - Troszczenie się o wystrój klasy i szkoły - Pomoc innym - Aktywne uczestnictwo w uroczystościach i konkursach 4) Bezpieczeństwo i higiena - Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w klasie oraz w szkole - Nieprzeszkadzanie w prowadzeniu lekcji ( rozmowy, chodzenie po klasie, jedzenie, zajmowanie się czymś innym) - Unikanie agresji słownej i fizycznej oraz nie wszczynanie bójek - Przestrzeganie regulaminu dotyczącego zmiany obuwia - Przestrzeganie zasad, reguł zabaw i gier sportowych 2. W bieżącym ocenianiu zachowania uczniów stosuje się graficzne skróty opisów w dzienniku zajęć w postaci znaków: 3. ? +? oznacza pozytywne przejawy zachowania ucznia w obszarach kultury osobistej, aktywności społecznej, stosunku do obowiązków szkolnych oraz bezpieczeństwa i higieny. 4. ? -? oznacza negatywne przejawy zachowania ucznia w obszarach kultury osobistej, aktywności społecznej, stosunku do obowiązków szkolnych oraz bezpieczeństwa i higieny. 5. Nauczyciel wychowawca wpisuje szczegółowo komentarze odnośnie zachowania ucznia do zeszytu uwag lub zeszytu korespondencji. §14. Ocenianie zachowania uczniów klas IV ? VI 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia uwzględnia w szczególności: 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia; 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej; 3) dbałość o honor i tradycje szkoły; 4) dbałość o piękno mowy ojczystej; 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią; 7) okazywanie szacunku innym osobom. 2. W klasach I ? III śródroczna (roczna) ocena zachowania jest oceną opisową. 3. Śródroczną (roczną) ocenę klasyfikacyjną zachowania w klasach IV - VI , ustala się według następującej skali: 1) wzorowe ? wz 2) bardzo dobre ? bdb 3) dobre ? db 4) poprawne ? pop 5) nieodpowiednie ? ndp 6) naganne - ng; z zastrzeżeniem ust. 14. i 14a 4. Wychowawca klasy ustala uczniowi ocenę zachowania śródroczną (roczną) po zasięgnięciu opinii: 1) nauczycieli- wyrażonej w postaci wpisu proponowanej oceny w dzienniku lekcyjnym w rubryce ?zachowanie?, 2) uczniów danej klasy- wyrażonej w formie ustnej w czasie lekcji wychowawczej ( fakt ten wychowawca dokumentuje wpisem tematu lekcyjnego na godzinie wychowawczej), 3) ocenianego ucznia- w oparciu o ustną samoocenę ucznia dokonaną w czasie lekcji wychowawczej ( fakt ten wychowawca dokumentuje wpisem tematu lekcyjnego na godzinie wychowawczej), oraz uwzględniając punktację o której mowa w ust. 5. 5. W szkole dokonuje się bieżącej oceny zachowania uczniów na podstawie skali punktowej. Skala ta jest podstawą do oceniania zachowania ucznia w czasie przerw, zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. 1) punkty dodatnie otrzymuje uczeń za: a) Udział w konkursie wewnątrzszkolnym. przedmiotowym lub interdyscyplinarnym, uzyskanie co najmniej 50% możliwych do zdobycia pkt. oraz udział na wyższych szczeblach rywalizacji. 5 pkt. - I etap 10 pkt. ? II etap (dodatkowe 10 pkt. za zajęcie I miejsca ) b) Udział w innych konkursach organizowanych przez szkołę lub inne instytucje. 10 pkt. Za m-sca I-III 5 pkt. Za m-sca IV-X 2 pkt. za udział. c) Udział w zawodach wewnątrzszkolnych oraz reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach lub zawodach sportowych. systematyczne wpisywanie punktów za udział na etapie: szkolnym - 1 pkt. miejskim - 3 pkt. powiatowym - 5 pkt. rejonowym - 7 pkt. wojewódzkim - 10 pkt. makroregionu - 15 pkt. Mistrzostwa Polski - 20 pkt. Wyjątek stanowią: - Międzyszkolne Igrzyska Sportowe, gdzie przyznaje się po 1 pkt. za każdy dzień udziału w zawodach, - Reprezentowanie szkoły w dni wolne od nauki - 5 pkt. d) Pomoc w organizowaniu imprezy klasowej lub szkolnej. 1 - 10 pkt. e) Udział w akademiach, apelach. 1 ? 5 pkt f) Praca na rzecz klasy, szkoły (pomoc w utrzymaniu obiektów sport., naprawach sprzętu, prace porządkowe, wykonanie gazetki, itd.). 1 - 5 pkt. g) Działalność bezinteresowna na rzecz drugiego człowieka, angażowanie się w akcje organizowane w szkole. 1 - 20 pkt. h) Stała pomoc kolegom w nauce. 15 pkt. i) Dbałość o środowisko naturalne (zbiórka surowców wtórnych, Sprzątanie Świata itp.) 1-10 pkt. j) Przyniesienie, wykonanie pomocy dydaktycznej na lekcję, przekazanie darowizny na rzecz szkoły. 1 ?5 pkt. k) Aktywne czytelnictwo. 5 pkt - I-III miejsce w klasie 10 pkt. ? I ?VI miejsce w szkole l) Podejmowanie działań z własnej inicjatywy oraz ich przeprowadzenie. 1 - 15 pkt. m) Przeciwstawienie się przejawom wulgarności i brutalności, pomoc w wykryciu sprawców kradzieży lub wandalizmu. 1 - 15 pkt. n) Wywiązywanie się z pełnienia funkcji w SU lub SK, UKS lub innej organizacji działającej na terenie szkoły. 1 - 10 pkt. o) Pochwała udzielona przez wychowawcę. 10 pkt. p) Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły. 30 pkt. 2) punkty ujemne otrzymuje uczeń za: a) Przeszkadzanie na lekcjach. 2 pkt. (za każda uwagę) b) Brak zeszytu, przyborów, podręczników, ćwiczeń. 1 pkt (każdorazowo) c) Przetrzymywanie książek z biblioteki szkolnej. 2 pkt za każdą książkę d) Niewykonanie poleceń nauczyciela. 5 pkt. e) Aroganckie odezwanie się do nauczyciela lub innego pracownika szkoły. 10 pkt. f) Ignorowanie nauczyciela w szkole lub na ulicy. 5 pkt. g) Ubliżanie koledze, wulgarne słownictwo. 5 pkt. h) Bójka, zaczepianie słowne lub fizyczne. 10 pkt. i) Złe zachowanie na przerwach międzylekcyjnych, w czasie lekcji, w stołówce, bibliotece lub innych miejscach na terenie szkoły. 5 pkt. j) Niewłaściwy strój. 5 pkt. k) Niewłaściwe obuwie. 2 pkt. l) Umyślne niszczenie sprzętu, umeblowania, budynku, cudzej własności. 20 pkt. +zwrot kosztów m) Kradzież wyłudzenie, szantaż. 30 pkt. n) Zaśmiecanie otoczenia. 5 pkt. o) Palenie papierosów i uleganie innym nałogom. 20 pkt. p) Nieuzasadnione spóźnienie się na lekcję. 2 pkt. r) Opuszczenie lekcji bez usprawiedliwienia (za każdy dzień). 3 pkt za 1 lekcję 5 pkt. za dzień s) Opuszczenie terenu szkoły w czasie lekcji i przerw. 5 pkt. t) Wyłudzanie pieniędzy, szantaż. 30 pkt. u) Niesamodzielna praca pisemna (sciąganie) 5 pkt. w) Fałszowanie podpisów i dokumentów. 30 pkt. z) Upomnienie udzielone przez wychowawcę. 10 pkt. a)a)Okłamywanie pracowników szkoły. 10 pkt. b)b)) Niewywiązywanie się z powierzonych lub podjętych z własnej inicjatywy zadań lub obowiązków. 5 ? 15 pkt. c)c) Nagana udzielona przez dyrektora szkoły. 30 pkt. 6. Każdy uczeń na początku roku szkolnego uzyskuje kredyt w wysokości 100 pkt.: 7. Każdy wychowawca prowadzi klasowy zeszyt zachowania uczniów, w którym nauczyciele na bieżąco odnotowują uwagi dotyczące zachowania uczniów oraz przyznają odpowiednią ilość punktów wg przedstawionej w ust. 5 skali punktowej. 8. Uczniowie są informowani przez wychowawcę klasy o ilości uzyskanych punktów co najmniej raz w miesiącu. 9. Wychowawca ma obowiązek udzielić rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) informacji na temat zachowania ucznia, na każde ich żądanie. 10. Kryteria ustalania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych zachowania z uwzględnieniem punktacji o której mowa w ust. 5: 1) wzorowe ? uczeń spełnia szczególnie przykładnie wymagania określone w ust. 2 i może być wzorem do naśladowania dla innych uczniów, oraz uzyskał min. 150 pkt. za I półrocze i min 200 pkt na koniec roku szkolnego, 2) bardzo dobre ? uczeń spełnia bez zastrzeżeń wymagania określone w ust. 1, oraz uzyskał min. 125 pkt. za I semestr i min 150 pkt na koniec roku szkolnego, 3) dobre ? uczeń z małymi uchybieniami przestrzega wymagań określonych w ust. 1, a podejmowane przez szkołę środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek, oraz uzyskał min. 100 pkt. za I semestr i na koniec roku szkolnego, 4) poprawne ? uczeń z małymi uchybieniami przestrzega wymagań określonych w ust. 1, a podejmowane przez szkołę środki zaradcze nie zawsze odnoszą pozytywny skutek, oraz uzyskał min. 70 pkt. za I semestr i min 40 pkt na koniec roku szkolnego, 5) nieodpowiednie ? uczeń w znacznym stopniu nie przestrzega wymagań określonych w ust.1, a podejmowaneprzez szkołę środki zaradcze nie odnoszą pozytywnego skutku, oraz uzyskał min.40 pkt. za I semestr i min 10 pkt na koniec roku szkolnego, 6) naganne ? uczeń rażąco narusza wymagania określone w ust. 1, nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane przez szkołę i dom rodzinny środki wychowawcze nie odnoszą skutku. oraz uzyskał mniej niż 40 pkt. za I semestr i mniej niż 0 pkt na koniec roku szkolnego, 11. Wynik punktowy jaki uzyska dany uczeń na koniec roku szkolnego jest sumą punktów otrzymanych przez niego w ciągu całego roku szkolnego. 12. Uczeń, który otrzymał w danym półroczu naganę wychowawcy nie może otrzymać oceny zachowania wyżej niż dobra, a uczeń, który otrzymał naganę dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny zachowania wyższej niż poprawna. 13. W ww. przypadkach następny semestr uczeń rozpoczyna z ilością punktów określoną górną granicą punktów otrzymanej oceny o których mowa w ust. 11. 14. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. 14.a. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno ? pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. 15. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: 1) oceny bieżące i klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych; 2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18. 16. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna ( z zastrzeżeniem § 17 ust. 1) 17. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. 18. Rada pedagogiczna może pojąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub ukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. § 15. Egzamin klasyfikacyjny 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. 3. Na wniosek ucznia i rodziców (prawnych opiekunów), który jest nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. 4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń: 1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki; 2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. 5. Na pisemną prośbę ucznia, o którym mowa w ustępie 2, 3 i 4 pkt 1, 2, i jego rodziców (prawnych opiekunów), zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na dzień przed śródrocznym (rocznym) posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, dyrektor zespołu w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne ? po wyrażeniu zgody, o której mowa w ust. 3 - wyznacza, w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), egzamin klasyfikacyjny obejmujący wymagania edukacyjne w danym okresie nauki. 6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. 7. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania. 8. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8. 9. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. 10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust.2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. 11. . Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyka, muzyka, technika, informatyka, wychowanie fizyczne, oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. 12. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą: 1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy ? jako egzaminujący, 3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne ? jako członek komisji. 13. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia dyrektor z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz nauczycielami prowadzącymi poszczególne zajęcia dydaktyczne. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż; dzień przed śródrocznym (rocznym) posiedzeniem plenarnym rady pedagogicznej. 14. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia. 15. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminujący, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia. 16. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności: 1) imiona i nazwiska członków komisji kwalifikacyjnej, z podaniem nazwy nauczanego przedmiotu lub pełnionej funkcji, 2) termin egzaminu klasyfikacyjnego, 3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne oraz określoną punktację na poszczególne oceny, 4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 17. Od oceny ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego odwołanie nie przysługuje. 18. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora. 19. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany". § 16. 1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1. 2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1, oraz § 19 3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 i § 18. § 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że śródroczna (roczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna (sródroczna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do dyrektora w formie pisemnej w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Do pisemnego zastrzeżenia rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są dołączyć pisemne uzasadnienie. 2. W przypadku stwierdzenia, że śródroczna (roczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły zawiesza uchwałę w części dotyczącej tego faktu i powiadamia organ nadzoru pedagogicznego oraz organ prowadzący. Kurator uchyla uchwałę, następnie dyrektor szkoły powołuje komisję, która: 1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala śródroczną (roczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć, 2) w przypadku śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. 4. Termin sprawdzianu, oraz posiedzenia komisji na której przeprowadza się głosowanie w celu ustalenie rocznej (śródrocznej) oceny zachowania o których mowa w ust. 2, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i przeprowadza się nie później niż miesiąca od daty zgłoszenia zastrzeżeń przez ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów ) o których mowa w ust. 1. 5. W skład komisji o której mowa w ust.3 wchodzą: 1) w przypadku śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji, b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne ? jako egzaminujący, c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji, b) wychowawca klasy, c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie, d) pedagog, e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego, f) przedstawiciel Komitetu Rodzicielskiego. 6. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminujący, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryteriom wymagań edukacyjnych na stopień, o który ubiega się uczeń. 7. Nauczyciel, o którym mowa w paragrafie ust. 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach: choroba, stopień pokrewieństwa, zastrzeżenia rodziców. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 8. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1. 9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności: 1) w przypadku śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: a) skład komisji, b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, c) zadania (pytania) sprawdzające, d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę; 2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: a) skład komisji, b) termin posiedzenia komisji, c) wynik głosowania, d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 10.Do protokołu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. 11.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły. 12. Przepisy ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. § 18. Egzamin poprawkowy 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. 2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składają pisemny wniosek o przeprowadzenie egzaminu w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. 4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu roku szkolnego (ferii letnich). 5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą: 1) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący; 3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji. 6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach: choroba, stopień pokrewieństwa, zastrzeżenia rodziców. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności: 1) skład komisji; 2) termin egzaminu poprawkowego; 3) pytania egzaminacyjne; 4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, 9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10. 10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej. § 19. Promocja 1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 8.Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów ) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I-III szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. 2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 18 ust. 10 oraz par. 14 ust. 17 i 18. 3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. 3a. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen o której mowa w ust. 3, wlicza się także oceny uzyskane z tych zajęć. 4. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). 6. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą śródroczną (roczną) ocenę klasyfikacyjną. 7. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 18 ust. 10. 8. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. § 20. Ukończenie szkoły 1. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem ust. 3 , jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu, o którym mowa w § 21 z zastrzeżeniem § 21 ust.11 i 15 oraz z zastrzeżeniem par. 14 ust. 17 i 18. 2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. 3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). §21. Sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej 1. W klasie szóstej szkoły podstawowej dla młodzieży okręgowa komisja egzaminacyjna, zwana dalej ? komisją okręgową? przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami, zwany dalej ? sprawdzianem?. 2. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy z zastrzeżeniem § 21 ust. 10 i 15. 3. Komisje okręgowe opracowują, w porozumieniu z Centralną komisją Egzaminacyjną, zwaną dalej ? Komisją Centralną? i ogłaszają informator, o którym mowa w art. 9c ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty, zwanej dalej ? ustawą?, zawierający opis zakresu odpowiednio sprawdzianu oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu, a także przykłady zadań, nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym przeprowadzany jest sprawdzian. 4. Informator, o którym mowa w § 21ust. 3 jest opracowany i ogłaszany również w językach mniejszości narodowej. 5. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. 6. Sprawdzian trwa 60 minut z zastrzeżeniem § 21 ust. 7. 7. Dla uczniów, o których mowa w § 21ust.8 czas trwania sprawdzianu może być przedłużony o 30 minut. 8. Uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się maja prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej spełniającej warunki o których mowa w art. 71 b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1a. Opinia powinna być wydawana przez poradnię nie później niż do konca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian. 9. Na każdym zestawie do przeprowadzenia sprawdzianu, zawierającym zestawy zadań i karty odpowiedzi, jest zamieszczony kod ucznia, nadanym przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów. 10. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. 11. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu. 12. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) zaopiniowanych przez dyrektora szkoły. Na świadectwie ukończenia szkoły zamiast wyniku sprawdzianu 0wpisuje się ? zwolniony?. 13. Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie albo przerwał, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej. 14. Uczeń który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum oraz przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w następnym roku z zastrzeżeniem § 21 ust. 15. 15. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Na świadectwie ukończenia szkoły zamiast wyniku sprawdzianu wpisuje się ? zwolniony?. 16. Uczniowie szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej, w których zajęcia są prowadzone w tym języku, przystępują do sprawdzianu w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej. 17. W przypadku gdy uczeń zamierza przystąpić do sprawdzianu w języku danej mniejszości narodowej rodzice ( prawni opiekunowie) ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do sprawdzianu w języku danej mniejszości narodowej. 18. Deklarację, o której mowa w § 21 ust. 17, składa się nie później niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do sprawdzianu. 19. Wykaz uczniów, którzy zamierzają przystąpić do sprawdzianu w języku danej mniejszości narodowej, dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi komisji okręgowej, nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym przeprowadzony jest sprawdzian. 20. Uczeń może zrezygnować z przystąpienia do sprawdzianu w języku mniejszości narodowej. O rezygnacji rodzice ( prawni opiekunowie) ucznia, nie później niż na 3 miesiące przed terminem sprawdzianu, informują dyrektora szkoły, który niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej. 21. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów. 22. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9 b ustawy, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja na podstawie liczby punktów wystawionych przez egzaminatorów. 23. Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny. 24. Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. 25. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom). § 22. Modyfikowanie WSO Wewnątrzszkolny system oceniania może podlegać modyfikacjom, których dokonuje Rada Pedagogiczna z zachowaniem zasad obowiązujących przy jego uchwaleniu. § 23 Ewaluacja 1.WSO podlega procesowi ewaluacji jeden raz w roku. Ewaluacji dokonuje powołana przez dyrektora komisja ewaluacyjna w formie ankiet wśród rodziców, uczniów i nauczycieli . 2. Z przeprowadzonych ankiet komisja ewaluacyjna sporządza raport, który zostaje przedstawiony radzie pedagogicznej. § 24 1. Wewnątrzszkolny System Oceniania został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 29.11.2004r uchwałą nr 30/2004. 2. Wewnątrzszkolny System Oceniania został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców w dniu 16.11.2004 r. oraz przez Samorząd Uczniowski w dniu 21.11.2004 r. 3. Ostatniej nowelizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania dokonano 10 września 2013 roku na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej nr 2/II/2013/2014 i obowiązuje ona z dniem uchwalenia. ZAŁĄCZNIK NR 1 DO STATUTU ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO NR 1 W RACIBORZU WEWNATRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANA W Szkole Podstawowej nr 14 im. Arki Bożka w Raciborzu opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Ostatniej nowelizacji dokonano na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej nr 6/XII/2010/2011 z dnia 2 lutego 2011 roku. Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o ;systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje: § 1. 1. Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 2) zachowanie ucznia. 2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. 3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych. § 2. Założenia ogólne Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania 1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), 2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania 3) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych, 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, 5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i warunki ich poprawienia, 6) ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole, 7) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 8) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce. 2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; 2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia; 5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej. 3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz realizowanego przez siebie programu nauczania, które są dostępne w bibliotece szkolnej, u nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz u dyrektora szkoły, 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. 4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 5. Zdarzenia o których mowa w ust. 3 i 4 wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym poprz
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:45
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: WSO.
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:44
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:44
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:41
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:41
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:37
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:37
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:35
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:32
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:30
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: usunięcie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:21
Dział: Prawo » wykaz podręczników 2013/ 2014 »
Opis zmian: aktualizacja artykułu: STATUT IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek
Data: 2013-09-27 12:15
Dział: Prawo » Wewnątrzszkolny System Oceniania IX 2013 »
Opis zmian: dodanie artykułu: WSO IX 2013
Wykonanie: Beata Hajduczek